Friday, March 28, 2008

غراب وحمامة


كتير سألونا
اشمعنى غراب ؟
واشمعنى حمامة ؟
وايه سبب التسمية ؟
ووعدنا اننا نقول السبب
هو اتأخر شوية
:) بس معلش كله بوقته
: القصة هى

"قديماً قال العرب : "الطيور على أشكالها تقعٌ
وقديماً مرُ رجل ٌ من الحكماء بغراب وحمامة وهما مجتمعان

!فتعجب الرجل وقال غراب وحمامة يجتمعان
وهل تقع الطيور على غير أشكالها ؟

فلما اقترب منها وجد الحمامة تعرج والغراب عينه مفقوءة
فضحك الرجل وقال : هذا سر الاجتماع

و من هنا كانت البداية
حسينا اننا شبههم اوى
وف نفس الوقت شبه بعض
رغم اختلاف الألم
بس حسينا اننا لقينا بعض علشان نطبطب علي بعض
ونبقى جمب بعض
صحيح مش مختلفين اوى زى الغراب ده والحمامة دى
بالعكس شبه بعض ف حاجات كتير
لكن الأهم اننا شبهم ف اننا جمب بعض

بس
وخلصت الحدوتة
حلوة بقى ولا ملتوتة :):)؟


53 comments:

أمير الهدوء said...

اول تعليق

:)

فعلا

جميل جدا ان الواحد يعيش قصة
ويحسها بالشكل ده


آخييييييييييييييييييرا فهمت

ههههههههههه

تحياتي لكم

:)

sabrina said...

حلوووووووووة
بلون ريشه الحمامه الرائعه
والغراب الاصيل
وجعه يعرف وجعي!

قلب الشبح said...

قصه رائعه تحياتي

حمامة said...

امير الهدوء

:)
شوفت بقى
يلا اى خدمة
اسعدنى مرورك :)

sabrina

:):)
منورة


قلب الشبح

شكراً لتشريفك
واتمنى متكونش الأخيرة :)

محض روح said...

وبتضادها تتميز الاشياء
:)

momken said...

حلوة اوى
ولا ملتوته ولا حاجه

فكرتنى بالمثل القائل

كلنا فى الهم شرق

فهمتنا ونورتنا
وعلى راى سرحان عبد البصير
نورت المحكمه يا استاذ

تحياتى

momken said...
This comment has been removed by the author.
Hadota .. حـدوتة said...

مدونة متميزة بجد


ههههههههه حلوة حكاية غراب وحمامة

انا متأكدة انه هيكون ثنائى تحفة ان شاء الله


على فكرة الحدوتة لسه مخلصتش
:P

اومال انا رحت فين
;)




ملحوظة صغيرة

شيلوا الكلمة اللى بنكتبها فى التعليقات دى


تحياااتى

حمامة said...

روح

:)
تكفى الابتسامة

ممكن

:D

شكراً على مرورك وردك اللطيف :)



حدوتة

ماشى يا ستى

عُلم وينفذ :)

norahaty said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حمامة**
يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم **ما معناه لانى لا اتذكر نص الحديث تماما**
انما الارواح جنود الله ما تعارف منهآالتف ما تنافر منها اختلف
**والناس الروشه بتقول
!!!!!دى كيميا يابا
.....حاجه ربانى كده لا ليها سبب ولكن ليها مسبب
:الللللللللللللللللللللللللللللله
عز وجل من بيده قلوب البشر جميعآ
وتقبل تحياتى
norahaty.

أندلس said...

فعلا كنت بفكر ايه الاسم الغريب دة بس كان لافت جدا لنظري
قصص الحب كلها صارت مؤخرا تحوز على اهتمامي
ومدونتكما أزورها دوما لأقرأ ما يسرني دوما
تحياتي

سنووايت said...

حدوتة حلوة وجاوبت علي سؤال كان نفسي اساله من اول ما دخلت المونة

ملكة said...

بيتهيألي هو ده الهدف من اننا نعيش
اننا نلاقي اللي نطبطب عليه واللي يطبطب علينا
وكمان بيتهيألي إن كلنا غربان وكلنا حمام
محدش مننا يعني عصفور كناريا بصوت عندليب و سابح من غير مشاكل ولا ذكريات :)

ربنا يهنيكم سوا :)

حمامة said...

norahaty

صح عندك حق
صلى الله عليه وسلم
نورتنا


أندلس

منورانا
ويارب على طول كده


سنو وايت

يلا يا ستى اى خدمة بقى
نورتى :)


ملكة

صح جداً
فعلاً عندك حق
دى اهمية وجودنا جمب بعض :)

lonlysmily said...

:D:D
تصدقى اول مرة اخد بالى من حكايه حمامه وغراب دى:D
مبقتش مركزة خالث الايام دى

يلا ربنا يوفقكم ان شاء الله
والحكايه مش تخلص ابدا ولا تبقى ملتوته ولا حاجه
:)

monaliza said...

حلوة طبعا
لان من الشدائد يصنع الاصدقاء

Yuki said...

حلوة :)

أخييييرا عرفنا السر الدفيييين :D :D

OMA said...

7adota gamela awy awl mra a3rafha besra7a...kter el alm beygm3 2alben..w yemkn 3lakthom betkon akwa w a3mk

الفارس الملثم said...

حلوة طبعا ..

يعني الي حدما فهمت سبب تسمية المدونة بالاسم ده ..

بس علي فكرة كلامك صح بجد لان عادة محدش بيحس بالم الاخر الا لما يكون حس وداق الالم ساعتها بيكون الالم اول عوامل القرب بين الاتنين بس طبعا لازم يكون في حاجات تانية متشابهة بين الاتنين زي ما قلتي كده ..

ربنا يبعد عنكم الالم انشاء الله

مع خالص تحياتي

قلب ينبض لله said...

لا بجد حلوة
حدوته حلوة اول مرة اسمعها
وهاتثير فضولي ان استكشف مدونتك

سلام

قلب ينبض لله said...

بعد ما أخدت جولة حرة في البلوج

كان لازم أحييكي علي كلامك الرقيق وأفكارك المتجدده

ووصفك الحي والدقيق لمشاعرك

ملحوظه علي جمب:معظم الصور اللي عندك في البلوج دي الصور اللي بحبها عندي علي علي الكومبيوتر لأنها بتحمل ليا مشاعر كتيييير أوي وليها معايا زكريات كتير

حمامة said...

lonlysmily

يسمع منك ربنا يارب

نورتى :)


monaliza

اكيد :)


Yuki

ههههههه

شوفتى بقى

دفين ولا مش دفين :D

حمامة said...

OMA

انا كمان اول مرة اعرفها من غراب
وكلامك صح اوى زى ما الفرح بيجمعنا
ممكن الألم يجمعنا كمان ويخلى علاقتنا اقوى :)


الفارس الملثم

منور يا فنان الأول
بجد سعيدة بمرورك جداً
وكلامك طبعاً مفيش اختلاف عليه
ادعيلنا بقى :)


قلب ينبض لله

ربنا يخليك
وشكراً على كلامك
ونتمنى تكون زائر دائم إن شاء الله :)

ساعد نسرين الايمن said...

قصة جميلة
بس علي فكرة
انتي حمامة جميلة اوي

هذا زيارتي الاولي
لكنها لن تكون الاخيرة
فكم احب الحمام
واكره الغراب
وهاجي دايما
اطبطب علي الحمامة
وازعق للغراب باعلي صوتي

ربنا يبارك لينا فيكي

حمامة said...
This comment has been removed by the author.
حمامة said...

ساعد نسرين الأيمن
.................
شكرا علي مرورك و تعليقك

تــــايه ومش تـــايه said...

اول زياره ليا هنا وان شاء الله مش الاخير
مدونه ميل
وبوست جامد

kafrawy said...

ملتوتة

بس ياريت تفضل الحمامة و الغراب مع بعضيهم

(green eyes) said...

لا حلوة جدا
احسن حاجه في الدنيا اننا نلاقي الناس اللي بنحبهم معانا وايدينا في ايديهم
يارب تبقوا كدا على طول

حمامة said...

تايه

شكراً ومنتظرين مرورك القادم

:)


كفراوى

يارب :)


جرين

اكيد مفيش احسن من كده

منورة :)

رصيف نمرة خمسة said...

غراب وحمامة
اسم جميل وملفت وفعلا كان لازم توضح ليه
بس طلعت التسمية لها تاريخ
دى اول مرة ادخل عندك فين الواجب

walaa said...

ممكن الغراب ده يكون كويس يستاهل وجود الحامه جنبه
تحياتى ولاء

حمامة said...

رصيف نمرة خمسة

منورنا
بس كده عندك واحد شاى وصلحه :D
اتمنى متكونش الزيارة الأخيرة :)


ولاء

اكيد يستاهل
:) ياما مكنتش وقفت جمبه من الأول

لبنى said...

والله بجد كنت مستغربه من الاسم

بس حدوته حلوه



يارب ديما تكونوا مع بعض

خبيب said...

حلوةالحدوتة ..

بس مش لازم يكونوا متشابهين في ضعفهم عشان يحسوا ببعضهم

كفاية يتشابهو في إن عندهم .. قلب

----

مستنيين حواديت أحلى

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السلام عليكم
افادكم الله

HelSiNg said...

السلام عليكم

جميلة المدونة والقصة

ويا رب تتجمعوا فى الحب والسعادة مش فى الجرح بس

HelSiNg said...

اه نسيت

يا ريت تعملوا التاج اللى فى مدونتى

وتمرروه لحد تانى :)

حمامة said...

لبنى


إذا عُرف السبب بَطُل العجب :)
منورة


خبيب

صح اهم حاجة القلب
نورت :)


رئيسة حزب الأحلام

نورتى


helsing

يارب يسمع منك :)

حاضر من عنيا هانزل التاج إن شاء الله

weswes said...

حتوته كميله
:)

shirry said...

اها اخيرا عرفت السر
بس علي فكرة حلو اوي انك تلاقي اللي يشاركك المك وفرحك

مدونتك جميلة
بالتوفيق

غراب said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
...............................
طول ما الغراب و الحمامة واقفين جمب بعض
ساندين علي بعض عشان يقووا بعض
فاهمين بعض و حاسين بألم بعض
طول ما همة مع بعض
عمر الحكاية ما هتكون ملتوتة
هتفضل أحلي حدوتة ف الدنيا
:):)

حمامة said...

weswes

ربنا يخليكي
مرورك هو الأجمل :)


shirry
اكيد مفيش احلى من كده


غراب

:):)

ربنا يخليك ليا
....

:)

مفقوعة مرارتي من حماتــــــــــــي said...

القصة جميلة ... وبالفعل ممكن الألم يجمع بين نقيضين
تحياااتي

momken said...

فين الجديد

تحياتى

كاميليا said...

طبعا مع احترامى للقصة

لكنى أرى
أنهما إثنان من الطيور
متشابهان جدا
يطيران فى عالم جميل
سوياً
ويحلقان فوق سحب الحياه
علها تتلاشى يوما

تحياتى وتقدير
للغراب والحمامة

كاميليا

حمامة said...

المفقوعة مرارتها

نورتى

momken

يسعدنى متابعتك
وانتظر الجديد قريب جداً
إن شاء الله


كاميليا

مرورك شرف لينا
عندك حق ف كل كلمة

Amr Ahmed said...

حلوة الفكرة

حمامة said...

شكراً لمرورك :)

و القادم....أجمل said...

الحمدلله
دلوقتي اموت و انا مرتاحه
ااصدي اخيراا فهمت
:D

ربنا يسعدكم يارب
و يجمعكوا دايما علي الخير

احترامي
:)

حمامة said...

ربنا يخليكى ويسمع منك

منورة :)

NilE_QueeN said...

حلوه الحدوته

حمامة said...

ربنا يخليكي انتى احلى

:)